We zijn weer thuis...!

Vrijdag 7 augustus, 1715 uur, Maartensdijk.

We zijn weer thuis en de reis verliep soepel. Geen enkel probleem meer met de camper, die rijdt weer als een zonnetje, gelukkig. Dat hadden we afgelopen dinsdag nog niet gedacht...

Dinsdag 4 augustus, 1304 uur.

We zitten in een busje van Sisteron naar Veynes. Daar moeten we rond 1340 uur zijn, maar de bus is te laat. Om 1454 uur vertrekt de trein van Veynes richting Grenoble. We zijn dan om 1415 uur op het station van Lus-La-Croix-Hautes. Het is daarna nog een dik hal uur lopen naar onze Camping Au Garage.

Gisteren verliep de treinreis naar Sisteron goed. Een tractatie bovendien, want de trein rijdt dwars door de Franse Alpen. Hier zou ik machinist willen zijn! Alles is zo mooi, zo lieflijk. We genoten met volle teugen. De wisseling van trein in Veynes verliep goed. Het blijkt een prachtig, oud station te zijn waar lange treinstellen, getrokken door zware diesellocs, stoppen. Een knooppunt van sporen. Ik voelde me Kuifje.

Sisteron is een prachtige, historische stad aan de Durance, die groen door de stad heen loopt. Vanaf het station moesten we een half uur wandelen doo het centrum, voordat we bij het adres van Hertz waren, waar een fijne Seat Ibiza op ons stond te wachten.
Na de formaliteiten te hebben afgehandeld gingen we op weg. Het was inmiddels 1630 uur. Plan: terugrijden en onderweg ergens een hapje eten. Dat 'ergens' werd het bergdorpje Serres. Eerder waren we eret de camper al langs gereden en het trok ons vanwege het feit dat de huizen tegen de berg zijn aangebouwd.

We hebben ons heerlijk vermaakt in Serres (met een personenauto kom je toch op meer plekjes dan met een camper). Café au laut met een tarte aix pommes en daarna een heerlijk wandeling door de klimmende en dalende straatjes van Serres.

Rond een uur of zes reden we door. We hebben in Lus-La-Croix gegeten in een restaurant naast een skiliftstation. we kwamen daar terecht doordat er na het passeren van onze Camping au Garage doorreden, de bergen in. Midden tussen de bergpassen, met een laat en oranje zonnetje hebben we heerlijk gegeten. Eigelijk was het een fantastische dag...

Vanmorgen rond 0800 uur stonden we op. De zon prikte al weer. Bergen zien er op ieder moment van de dag anders uit door het licht en je blijft er van genieten. Plan voor vandaag: een dagje Grenoble. Maar voordat er dat plan konden uitrollen sprak ik Michelle, de monteur. Hij bleek een onderdeel van het wiel toch los te hebben gekregen, nadat er gedurende 5 uur een druk van 15 ton (!) op had gestaan. Daardoor hoefde niet alles te worden vervangen. Mooier nog: hij vertelde me dat hij de bestelde onderdelen had geannuleerd en dat hij het te vervangen onderdeel al had vervangen! Dus hoefde vandaag alleen nog maar alles in elkaar gezet te worden en dat zou hij vanmiddag doen.

Super: we kunnen dus, als alles mee zit, vandaag rijden!

Nieuw plan: boodschappen doen, flesjes wijn halen voor de eigenaar van de garage en voor Michelle en dan naar Sisteron om de auto weer in te leveren,

En zo gezegd, zo gedaan. Door mevrouw Hertz zijn we keurig afgelverd voor het station en nu hebben we een gecombineerde ticket bus/trein terug.

Station Lus-La-Croix-Hautes, 1415 uur. Na een busrit van een uur en een treinreis van ongeveer 25 minuten zijn we aangekomen op het station. Wat een prachtige omgeving! Hier gaan we zeker nog vaker naar toe.

Nu nog een stevige wandeling naar het dorp. Over het zojuist geasfalteerde wegdek lopen we in de glooiende omgeving van Rhônes-Alpes, op weg naar Camping au Garage. Hoe zou het er voor staan? Heeft Michelle een begin gemaakt? We hebben voor de zekerheid alvast een paar flessen wijn en een Franse kaas voor onze gastherenvan de afgelopen dagen gehaald.

We lopen langs het drukke gemeentezwembad. Aanlokkelijk, want het is heet. Dan langs de appartementen, waar ook tijdens de witte winters druk gebruik vanzal worden genaakt. En dan komen we in de buurt van de garage. We zien de camper al staan - weer op vier wielen! Wat een verrassing! Klaar, dus!

We kunnen nu afscheid nemen en de rekening betalen. Die valt, in vergelijing net het eerste scenario - erg mee. En dan: starten en rijden! De bergen in, richting Grenoble en daarna Lyon. De wagen rijdt weer als een zonnetje.

Rond 1845 uur komen we aan bij onze plek voor de nacht. Het is hier lekker en er is een zwembad. Misschien maken we daar nog gebruik van.
We zitten even later met een heerlijk koud drankje op camping Les Portes du Beaujolais, Anse... We hebben ongeveer 225 km gereden.

Dank voor al jullie reacties! We hebben ze steeds kunnen lezen via de telefoon... We zijn weer blij om thuis te zijn. Berdien en Maarten zorgden voor een heerlijk bos zonnebloemen en dat voelde welkom. Nu alles weer uitpakken en opbergen, dan ligt de vakantie weer achter ons...

Gienke, Rik, Koop

Annemarie

Dat klinkt allemaal goed, wat zijn jullie altijd toch heerlijk positief, het kan nooit stuk! Jullie zien er heerlijk bruin uit en geloof dat jullie genoten hebben :D:D we spreken snel, want ik ben inmiddels aangekomen in het hete darwin: telefoon!!
Dikke kus van mij!

Tante Greet

Fijn dat jullie weer heel thuis zijn.En hier kun je weer mooi op terug kijken,zo'n fijne vakantie.Nu weer aan het werk.kusje