Camping au garage...

Dinsdag, 4 augustus, station van Lus La Croix Haute. We zijn op weg naar Sisteron, waar we via 2 treinen over een kleine 2 uur zijn. We gaan dwars door de Alpen, dus dat wordt genieten.
In Sisteron staat een huurauto voor ons klaar, zodat we de komende dagen weer de vrijheid hebben.

Terug naar zondag, 2 augustus. We waren 's morgens door de heftige onweersbuien heen gereden van ons laatste plekje, waar we een nachtje hadden gestaan, naar Lalley. Daar aangekomen kregen we een prachtige plek met uitzicht op de Alpen. Ondanks het mindere weer spectaculair! Maar tijdens de laatste ritten hoorden we - vooral tijdens klim- en daalwer en in bochten - het linkervoorwiel aanlopen. En dat baarde ons toch zorgen, want deze week willen we graag weer de 1000 km naar huis afleggen.

Gelukkig zijn we goed verzekerd op reis gegaan - je weet naar nooit - en daarom heb ik zondagmiddag gebeld met de ANWB Alarmcentrale. Die zouden de volgende ochtend iemand sturen om een technisch advies af te geven: kunnen we hiermee doorrijden of niet?

Maandagochtend, precies op tijd, verscheen een witte Landrover met oranje zwaailichten op het campingterrein. Ja hoor: de lokale pechhulp. En die kon ter plekke geen advies afgeven, waardoor we met de camper achter hem aan moesten rijden, naar een lokale garage.
Gienke bleef 'wel even' achter op de camping.Bij de garage aangekomen werd voor mijn ogen het complete rechter voorwiel gedemonteerd, in wel duizend stukken! En het zat allemaal zo
vast dat ik me direct realiseerde dat de camper pas na reparatie weer zou kunnen vertrekken.

En daar stond ik, met een gedemonteerde voorwiel, naast een lokale garage met een enkele monteur (die overigens helemaal voor ons beschikbaar was). Van de baas mochten er gerust in de camper overnachten, mocht dat nodig zijn. Op de camping was nog steeds Gienke, met de tent, de stoelen, de tafel en onze fietsen. En ik verwachtte alleen een advies, waarna ik weer terug kon rijden.

Schakelen, dus. Eerst vervoer regelen: de vrouw van de garagebaas stelde direct haar auto beschikbaar, dus ik kon Gienke ophalen. Ze zat een beetje koud en verregend in Rik's tent. Maar wel vrolijk. Terug naar onze 'Camping au Garage'.

De monteur had inmiddels een inschatting van het 'big problem' ( zoals hij het noemde) gemaakt. Zo' beetje alles moest worden vervangen, want er was een flinke speling in het wiel ontstaan. Dat verklaarde het geluid en het brandstofverbruik. Alles moest bij Fiat besteld worden
en zou vanuit Italie aanstaande donderdag aankomen in Gap (dealer). Daarna moeten de onderdelen naar de garage worden vervoerd en dan kost het de monteur nog een kleine twee uur.

Als alles mee zit, kunnen we donderdag rijden. Maar afwachten of alles gaat zoals het is gepland. Inmiddels heb ik dagelijks de alarmcentrale aan de telefoon en die hebben een huurauto geregeld en laten weten dat - mocht de reparatie langer duren dan 4 dagen - wij recht hebben op repatriëring naar Nederland, een gerust gevoel. Want zaterdag zijn Gienkes ouders 60 jaar getrouwd en dat willen we nauurlijk live meemaken. Los van het feit dat we beiden maandag weer moeten werken...

Maar: de stemming is opperbest, we maken er het beste van. We hebben vannacht goed geslapen en we genieten 's avonds van meegebrachte dvd's met Tom & Jerry, Fawlty Towers en de films met Inspector Clouseau. Verder ligt er een prachtig zwembad vlakbij en het weer is
geweldig.

Nu op naar Sisteron met de Rhônes-Alps-Expres... Die naam alleen al riekt naar avontuur...

Liefste groeten,
Gienke, Rik, Koop

JP

Goed te lezen dat -ondanks dit technisch ongemak- de stemming goed is. En de auto is straks weer helemaal tip-top. Geniet lekker verder van de vakantie!

Tante Greet

Dat is ff balen.maar je werd goed geholpen,en gelukkig een leen auto.Succes en we horen wel of jullie op tijd kunnen vertrekken.Kusje.

Wijnand

Balen, maar gelukkig wordt het opgelost. Zo zie je maar weer, een verzekering kan de boel dan mooi fiksen. Wij zijn trouwens ook een keer over de La Croix Haute gereden met de camper. Ondanks de pech zou ik zeggen: geniet er nog even van!

Wijnand vanuit Amersfoort (DHV)

Annemarie

balen... maar hou de stemming erin :)
spreek jullie hopelijk snel! Zit nu in Katherine (onder darwin) xxx

O&O

Vandaag (6 aug) lezen we je verhaal over een kapot
voorwiel, maar intussen weten we, dank zij je sms-je,
dat jullie inmiddels weer onderweg zijn.Wij hadden gisteren onze broers- en zussendag dus konden we niet eerder reageren. Gelukkig dat de reparatie niet te lang duurde. Fijne reis verder en tot zaterdag.
XXX Mam en Pap.